
Boomfluencer (mix van Boomer en Influencer): Hoe ik van Facebook-bejaarde naar Insta-pro ging in twee maanden (zo praten ze op Instagram!😜)
Tot drie maanden geleden hoorde ik eerder bij de groep 'Boomers', oftewel iemand die een tikkie conservatief en ouderwets is en maar moeilijk mee kan met de moderne tijd. Ik dacht dan ook dat een prompt iets was wat je bij de Hema kon kopen en zag Instagram vooral als een fotoboek vol perfecte plaatjes van avocado-toast en fitte twintigers. Steeds vaker moest ik tijdens een gesprek even snel op de wc een woord googlen omdat ik bepaalde 'hippe' termen écht totaal niet begreep. Maar tijden veranderen, en deze 48-jarige startende onderneemster heeft haar bejaardenkaart officieel ingeleverd. Facebook = Exit. Nou ja, niet helemaal, af en toe ga ik nog wel even op visite want ik mis dat kneuterige zooitje gezellige lieve mensen ook wel hoor. Al is Facebook volgens mijn kinderen het digitale equivalent van breien bij een open haard. En omdat een beetje blijven bridgen op Facebook geen brood op de plank gaat brengen, moet ik me wel focussen op het échte werk, de toekomst, de échte shit! Dus ik dacht, kom ik moet gewoon duidelijke keuzes maken in mijn leven, weet je wat, ik richt me gewoon volledig op Instagram. Omdat ik dus (nog) denk dat dat hip is, al zullen mijn kinderen dit inmiddels ook eerder Instagrey noemen dan Instagram. Al hoop ik dan wel dat het 50 tinten grijs zijn, al snappen mijn kinderen die humor ook niet eens meer...
Want TikTok mag dan hét platform zijn voor de jeugd, dat is voor mij een 'no-go-area', aldus mijn kinderen. “Mam, je doet al zo raar! Nu ook nog op Tik Tok dat ga je écht niet doen, hoor!”, roepen ze al bij de gedachte. Maar Instagram? Dat mag nog net en is vooralsnog een prima speelveld voor een Boomfluencer zoals ik.
En dus ben ik nu druk bezig met het maken van filmpjes en reels, want video’s zijn dé manier om impact te maken (heb ik me laten influencen!). Ik gooi met reels, hooks en call-to-actions alsof ik nooit anders heb gedaan. Nou lieve mensen, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend want als ik eerlijk ben: ik klooi er maar gewoon een beetje op los. Ik zie iets voorbijkomen en denk 'dat is leuk', ga een beetje zoeken hoe ik dat dan ook kan maken, welke software ik nodig heb, kijk een half instructiefilmpje, raak ongeduldig, schiet een filmpje, heb geen zin in allerlei opsmuk of gedoe, en flikker het ongescensureerde filmpje de ether in. En dan de volgende dag zie ik weer een filmpje met ondertiteling en dan ga ik dat weer opzoeken en 'nadoen'. Eigenlijk ben ik op technisch vlak gewoon een oude kopieermachine, of misschien zelfs een fax. Mijn eerste filmpjes waren dramatisch (lees: praten tegen de camera alsof ik een voicemail inspreek), maar hé, BoomerEnergy betekent niet opgeven.
Want laten we het daar ook nog even over hebben: Young Energy versus Boomer Energy. Die jeugd dat zijn me toch een partij gemakszoekers. Als ze hun grote teen gestoten hebben óf als het 1 graden vriest dan haken ze al af. Dat was in onze tijd wel anders, aldus Moeke Koolen! Waar jongeren nu urenlang scrollen zonder doel, pakken wij (die van die twee generaties hiervoor), wij pakken door. Wij snappen dat succes niet afhangt van trends, maar van mindset en actie. En dus knal ik gewoon alles op Instagram, kijk wel wat er gebeurt, leer van mijn fouten, stuur wat bij, schaam me af en toe de tandjes maar kan mezelf ook keihard uit gaan zitten lachen, ik creëer content (dat is gewoon een hip woord voor alles wat je post, lieve bejaarde Friends van mij! Wist ik dus ook nooit!) en bouw ik een online 'imperium'. Dat klinkt toch vet: een imperium! Je moet het gewoon gaan roepen wat je wilt; dat is ook wat die jeugd doet, dan komt het vanzelf. 'Manifesteren kun je zelfs deze ouwe doos leren!'
En elke ochtend ben ik dus netjes om 7 uur op, want de plicht roept! Mijn kinderen zie je af en toe écht zo kijken van 'wat doet die vrouw?!' Maar ik weet dat ze het stiekem ook best leuk vinden. Want ook al doet die bejaarde vrouw soms drie uur over een reel maken, ze doet het wel. En ook al heb ik geen idee hoe Tik Tok werkt, ik weet zeker dat ze later denken: die moeder van ons dat was écht een hele hippe Boomfluencer.
Tot die tijd blijf ik gewoon lekker doorgaan. Want Instagram dat wordt de toekomst voor onze generatie. Dus hebben jullie nog banden met lieve Facebook-wezentjes dan stuur ze ook gewoon deze kant op. Ik zal dit verhaal ook nog wel onder mijn Facebook matties delen. Inclusief een instructie hoe je eventueel een Instagram account aanmaakt. Dan kunnen ze gewoon allemaal overvliegen en wordt Instagram gewoon het nieuwe Facebook, en vieren we binnenkort een hippe Boomer reünie op 'The Gram!' (Dat is dan weer een hip woord voor 'Instagram')
En laat na het installeren van Instagram ook even een reactie hieronder achter, of stuur een kaartje dat mag natuurlijk ook nog gewoon!
Instagram-account aanmaken in 5 simpele stappen
-
Download de Instagram-app
- Ga naar de App Store (iPhone) of Google Play Store (Android).
- Zoek "Instagram" en klik op Downloaden.
-
Open de app en klik op ‘Registreren’
- Je kunt je aanmelden met een e-mailadres, telefoonnummer of je Facebook-account.
-
Vul je gegevens in
- Typ je naam, gebruikersnaam (bijv. @JouwNaam), wachtwoord en geboortedatum.
- Klik op "Volgende".
-
Kies een profielfoto 📸
- Upload een leuke foto van jezelf of je logo.
-
Start met volgen en posten! 🎉
- Volg vrienden of interessante accounts.
- Plaats je eerste foto of verhaal!
🎯 Klaar! Je hebt nu een Instagram-account. Veel plezier! 😃
Je kunt nu mijn Instagram account @opwegnaareenmiljoen.nl volgen!
Reactie plaatsen
Reacties